Tips and tricks
25 manieren om een shawl te dragen

Leven met aandacht

Beter slapen, minder stress, meer rust in je leven?

Kom dat met ons mee mediteren tijdens onze stiltedagen.

Jij bepaalt zelf hoe vaak je mee komt doen. Geen ervaring vereist.

Tevreden klanten!

Benieuwd wat anderen over Mindthings vinden? Klik dan op onderstaande links:

Geen tijd om te mediteren?! Vijftien minuten van je kostbare leven!

‘Geen tijd om te mediteren, te druk. Mijn dagen zijn zo gevuld met werk en allerlei klussen dat ik nauwelijks toekom aan tijd voor mezelf.’ Veel gehoorde reacties als ik vertel dat ik meditatielessen en Mindfulness geef. Ook mijn cursisten verzuchten regelmatig dat de dag voorbij is voor ze het weten en alweer geen tijd hebben gehad om te mediteren.

Zeker als mensen het heel druk hebben of om wat voor reden dan ook in onrustig vaarwater zitten, kan ik me heel goed voorstellen hoe moeilijk het is om te mediteren. Tegelijkertijd is onrust en drukte een gelegenheid bij uitstek om te (leren) mediteren. Want Mindfulness (be)oefenen, juist als het moeilijk is, levert het meeste op. Waarom zou je immers beginnen aan Mindfulness als je leven op rolletjes loopt? Dan zou het misschien niet eens in je opkomen dat je iets aan die onrust of drukte in je leven zou willen veranderen!

Je hoofd beweert van alles
Maar is het werkelijk zo moeilijk om te mediteren als je gestresst of druk bent? Of lijkt dat alleen maar zo? In feite zijn het je eigen gedachten die je op zo’n moment parten spelen. Een gedachte zou kunnen zijn dat het perfect zou moeten gaan. Perfect...onder onrustige omstandigheden?! Er bestaat niet zoiets als een perfecte meditatie. Het enige wat je probeert te doen is op te merken hoe je je voelt (moe, onrustig, etc) en daar tegelijkertijd niet tegen te vechten. Kun je mild naar jezelf zijn? Het enige moeilijke aan mediteren, is de weg naar je stoel of kussen en te gaan zitten. Te gaan zitten, ondanks dat je hoofd heel hard zal beweren dat je nu echt te moe of onrustig bent. Of dat je echt teveel hoofdpijn hebt om ook nog te gaan mediteren.

Rust
Een ander gedachten-misverstand is dat Mindfulness rust zou moeten brengen. Helaas...zeker als je pas begint met mediteren, kun je dat niet van jezelf of Mindfulness verwachten. Het beoefenen van Mindfulness zal uiteindelijk (meer) rust brengen, maar daarvoor zul je zeker in het begin wel door een periode van onrust heen moeten. Maar juist dat is bijzonder; je kunt heel erg onrustig zijn en tegelijkertijd toch je bewustzijn trainen. Dat is waar het om gaat bij Mindfulness. Wat deelnemers aan mijn lessen al vrij snel ervaren is dat ze zich na een meditatie een tijdje veel alerter voelen, frisser aan taken beginnen en zich beter kunnen concentreren. Korte termijn effecten van Mindfulness die bestendigen naarmate je Mindfulness langer en meer in je leven integreert.

To-dolijstjes
Nog zo’n gedachten-misverstand: jezelf 'wijsmaken' dat je eerst alle werk af moet hebben voordat je kunt gaan mediteren. De kans is groot dat er dan ook wel weer iets nieuws is dat je eerst moet afhandelen en dan wederom niet aan mediteren toekomt. Strenge regels in je hoofd lezen je de les: eerst moet er gewerkt worden, dan mag je pas tijd voor jezelf nemen. Wat als je tegen jezelf zou zeggen: ‘Nu eerst 20 minuten mediteren en dan alsnog die klus doen?’ Als je eerst mediteert zou het zomaar kunnen dat je vervolgens met frisse moed en nieuwe energie aan je to-dolijst  kunt beginnen. Als je eerst al je klusjes klaart voordat je gaat mediteren, is de kans groot dat je uiteindelijk te moe bent en dan toch niet meer gaat zitten mediteren. Dus probeer het gewoon eens andersom!

Rule violation effect
En dan nog een laatste tip: pas op voor het zogenaande rule violation effect: het risico dat je het bijltje erbij neergooit; zo van: ‘ik heb nu toch al een paar weken (maanden?) niet meer gemediteerd, dan kan ik er maar beter helemaal mee stoppen.’ Een beetje hetzelfde principe als dat je op dieet bent, een keer zondigt en dan maar gelijk een hele zak chips naar binnen werkt. 

Nu meteen!?
Nu je toch dit blog leest; wat als je nu meteen, nog voor dat je iets anders zou doen, 15 minuten zou gaan mediteren? Bijvoorbeeld 15 minuten alleen maar op je adem letten? Voelen hoe de adem in en uit je lichaam stroomt. Telkens als je afdwaalt in je gedachten, keer je eenvoudigweg terug naar je ademhaling. Ja,  misschien dwaal je wel heel vaak af…je kunt altijd weer opnieuw beginnen en terugkeren naar je ademhaling. Je hoeft alleen maar te gaan zitten. Kijk ook eens naar al je gedachten die je nu meteen vertellen dat je toch echt te moe, druk, onrustig bent om te mediteren. Als je wacht met mediteren tot je rustig en ontspannen bent, hoef je er ook niet meer aan te beginnen. Dus zet een timer op 15 minuten en ga nu meteen op je ademhaling letten. Welke ramp zou er kunnen gebeuren als je nu op dit moment alle dingen die je nog moet doen 15 minuten laat liggen en meteen op je adem gaat letten? Vijftien minuten van je kostbare leven?!







Nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte blijven van de activiteiten van Mindthings en gratis tips ontvangen om je leven te kleuren? Stuur ons dan een mail.

Bekijk hier onze meest recente tips.

Joy Page

"Dream and give yourself permission to envision a You that you choose to be."

 

Agenda

Start 8-weken cursus Mindfulness maandag 15 januari 2018.

Stiltedag 9 december 2017.

Start individuele Mindfulnesscursus: doorlopend.