Tips and tricks
25 manieren om een shawl te dragen

Leven met aandacht

Beter slapen, minder stress, meer rust in je leven?

Kom dat met ons mee mediteren tijdens onze stiltedagen.

Jij bepaalt zelf hoe vaak je mee komt doen. Geen ervaring vereist.

Tevreden klanten!

Benieuwd wat anderen over Mindthings vinden? Klik dan op onderstaande links:

Dankbaar, zonder prins(es) op het witte paard

Dankbaarheidsoefeningen, steeds vaker maken ze onderdeel uit van Mindfulnesstrainingen. Inmiddels is zelfs in de wetenschap de meerwaarde van dankbaarheidsoefeningen ruimschoots aangetoond en zijn er veel boeken over dit onderwerp geschreven. Dankbaarheid is echter meer dan zomaar dankjewel zeggen. Dankbaarheid gaat niet over grote dingen. Je hoeft niet te wachten op het winnende lot in de loterij of de prins(es) op het witte paard om dankbaarheid te voelen en te uiten.

Een dankbaarheidsoefening is eigenlijk heel eenvoudig: bedenk bijvoorbeeld ’s avonds voordat je gaat slapen 10 dingen waarvoor je de voorbije dag dankbaar bent. Als je deze oefening dagelijks gedurende enkele weken doet, is er al een positief effect op emoties en welbevinden.

Dankbaarheid begint bij bewustzijn, bewust zijn van alle mensen en dingen die je leven kleur geven. Deelnemers aan mijn Mindulness-cursussen vertellen vaak hoe ze zich opeens bewust zijn van een mooie zonsondergang of fluitende vogeltjes. Maar is het zelfs niet nog minder dan dat? In een maatschappij waarin we feitelijk alles hebben, valt het ons vaak niet meer op hoe goed we het hebben.

Twee weken geleden volgde ik een retraite bij zenmeester Thich Nhat Hanh waarin hij het voorbeeld gaf van “thank you for having no tooth-ache today”. Misschien klinkt het wel heel banaal, want als we geen kiespijn hebben, waarom zouden we dan dankbaar zijn dat we geen kiespijn hebben?  Maar met al 3 maanden 24/7 constante zenuwpijn in rug en linkerbeen, kan ik me er opeens wel alles bij voorstellen.

Het zijn misschien juist de vanzelfsprekende dingen in ons leven, die we niet eens meer zien: een ruime meerderheid van de mensen op deze wereld heeft geen toegang tot goede gezondheidszorg, heeft niet iedere dag meer dan genoeg te eten (voor zijn kinderen), voelt zich onveilig, is op de vlucht of mag niet geloven wat hij of zij wil. Voor ons te vanzelfsprekend om dankbaar voor te zijn?

Natuurlijk hoeven dankbaarheidsoefeningen niet altijd ‘gevuld’ te worden met de grote dingen van het menselijk bestaan. Dankbaarheid kan er ook zijn voor een heerlijke kop koffie. Toch merkte ik pas hoe dankbaar ik ben voor mijn dagelijkse (en oh zo vanzelfsprekende) cappuccino tijdens die retraite van een paar weken geleden. Het menu was veganistisch, dus geen dierlijke producten, dus ook geen melk, dus ook geen lekkere cappuccino met opgeklopte melk. Het eten was meer dan overheerlijk, maar oh wat heb ik mijn cappuccino gemist, zeker als je om 6 uur op moet voor je eerste zitmeditatie en met de slaap in je ogen door het donker naar de meditatieruimte loopt. En wat was ‘ie lekker, die eerste cappuccino na zes dagen ‘onthouding’. Maar sta ik daar nu, een paar weken later, nog bij stil?

Dankbaarheidsoefeningen blijken een positief effect te hebben op het ervaren van geluk. Dus waarom niet eens proberen? Misschien is dankbaarheid – om met de woorden van  Dennis Prager te spreken -  wel het geheim tot geluk?

"There’s a secret to happiness and it is gratitude. All happy people are grateful. Ungrateful people cannot be happy. We tend to think that being unhappy leads people to complain, but it’s truer to say that complaining leads to people becoming unhappy. Be grateful and you will become a much happier person.” 

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte blijven van de activiteiten van Mindthings en gratis tips ontvangen om je leven te kleuren? Stuur ons dan een mail.

Bekijk hier onze meest recente tips.

Joy Page

"Dream and give yourself permission to envision a You that you choose to be."

 

Agenda

Start 8-weken cursus Mindfulness maandag 15 januari 2018.

Stiltedag 9 december 2017.

Start individuele Mindfulnesscursus: doorlopend.