Tips and tricks
25 manieren om een shawl te dragen

Leven met aandacht

Beter slapen, minder stress, meer rust in je leven?

Kom dat met ons mee mediteren tijdens onze stiltedagen.

Jij bepaalt zelf hoe vaak je mee komt doen. Geen ervaring vereist.

Tevreden klanten!

Benieuwd wat anderen over Mindthings vinden? Klik dan op onderstaande links:

(Her)ken de strenge regels!

Iedereen heeft ze wel; van die regels waarvan we overtuigd zijn dat een situatie, iemand anders of vooral ook wijzelf daaraan moeten voldoen.

En ja, zeker ik ook: Zonder koffie kom ik niet op gang. Ik verwacht dat mensen rekening met mij houden. Ik moet zinvol bezig zijn. Mensen moeten niet zo lastig doen of zich aan hun afspraken houden. Voor onszelf zijn we vaak het allerstrengst: Ik moet alles goed doen (nou zeg maar gerust perfect) en ik mag geen fouten maken.

Natuurlijk is er op zich niks mis met dit soort regels. De regels geven ons houvast en structuur. We weten (diep in ons hart) ook wel dat die regels lang niet altijd op gaan.  

Maar toch...al die regels bedenken en vooral daaraan (willen) voldoen, kost moeite. En wat als het niet ‘volgens het (ons) boekje’ gaat?

Op een gegeven moment kunnen dit soort strenge regels ons zelfs gaan belemmeren, denk maar eens aan een regel als 'ik moet eerst het huis gepoetst hebben en dan ga ik wel even lekker in het zonnetje genieten'. Wat als tegen die tijd de zon niet meer schijnt?

Zelfs positieve overtuigingen over jezelf kunnen leiden tot rigide regels. Stel je hebt als regel dat je altijd spontaan of gezellig moet zijn. Het zal je niet altijd lukken je spontaan, gezellig, vriendelijk of open te gedragen. Dit kan zorgen voor rigide regels die je jezelf oplegt, dat je je wel altijd zo moet gedragen ookal lukt dat natuurlijk lang niet altijd en ook niet in iedere situatie. We geven ons dan zelf op de kop als het een keer niet lukt om spontaan of aardig te zijn.

En stel dat het je wel lukt om je altijd positief te gedragen, is het niet heel hard werken om dag in dag uit spontaan en aardig te zijn?  Het is  vrijwel onmenselijk om altijd goed gedrag te vertonen.

Zou het niet veel realistischer en gemakkelijker zijn om gewoon menselijk te zijn? Soms zijn we spontaan, in andere situaties juist helemaal niet.

ACT is een manier van coaching die jou leert, jezelf wat milder te bezien en je niet langer te laten lijden (en dit is geen spelfout) door de strenge regels die jij jezelf oplegt.

Nieuwsgierig hoe dat werkt? Kijk dan gauw op de website.

Nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte blijven van de activiteiten van Mindthings en gratis tips ontvangen om je leven te kleuren? Stuur ons dan een mail.

Bekijk hier onze meest recente tips.

Joy Page

"Dream and give yourself permission to envision a You that you choose to be."

 

Agenda

Start 8-weken cursus Mindfulness maandag 15 januari 2018.

Stiltedag 9 december 2017.

Start individuele Mindfulnesscursus: doorlopend.