Voor ouders

De ouders krijgen iedere week een informatiebrief over wat in de les is besproken en om thuis te kunnen oefenen. Deze brief wordt per mail toegezonden.

Meer lezen

Interessante en praktische boeken over Mindfulness voor kinderen:

Hoe?

De kinderen leren met hun aandacht in het nu te zijn op een speelse manier, in de vorm van een cursus van 8 weken van drie kwartier.

Ook losse lessen of workshops zijn mogelijk.

Aandacht werkt

Kinderen en volwassenen krijgen vandaag de dag veel prikkels te verwerken. Er is veel drukte in en om ons heen! Om jezelf goed staande te kunnen houden in deze tijd, is het prettig als je in staat bent te ontspannen en vaardigheden kent om ‘een hoofd vol gedachten’ tot rust te kunnen brengen. Ook is het prettig om te weten hoe je met allerlei emoties, zowel fijne als lastige, om kunt gaan zonder er helemaal door meegesleept te worden, maar ook zonder ze te negeren. Hierdoor neemt de automatische reactie op stress af en nemen (zelf)vertrouwen en levensvreugde toe. Voor kinderen lijkt dit nog belangrijker dan voor volwassenen.

Aandachttraining leert kinderen:

  • Zich te concentreren: even te stoppen met wat ze aan het doen zijn en voor een moment de aandacht gericht te houden op bijvoorbeeld de adem. Door dit regelmatig te doen en te ‘zitten met de aandacht van een kikker’ leren kinderen snel te schakelen tussen ‘doen’ en ‘niet doen’. Ze leren op te merken wanneer ze afgeleid zijn en hoe ze dan terug kunnen keren naar het onderwerp van aandacht. Hierdoor neemt de concentratie toe en neemt impulsief gedrag af.
     
  • Emoties en gedachteprocessen, zoals angst, woede, verdriet en piekeren, te benoemen en te begrijpen. Door emoties en gedachtes te leren accepteren en er ruimte voor te maken, ontstaat er een kleine afstand. Precies genoeg om niet meegesleept te worden door die gevoelens en om ze niet te negeren. Hierdoor ontstaat rust en harmonie.
  • Aanwezig te zijn in het NU, waardoor de kinderen merken dat er NU heel veel goed is.  Ook als er spannende dingen te wachten staan of als er nare dingen gebeurd zijn. NU is het oké.
     
  • Zelfvertrouwen te hebbenHet geheugen te verbeteren: doordat de kinderen (via concentratie-oefeningen) leren hun aandacht te richten op het NU, dringen dingen beter tot hen door en kunnen zij zich beter herinneren wat ze geleerd hebben.
    • door het leren loslaten van oordelen over de eigen gedachten en emoties. De kinderen leren zich niet te vereenzelvigen met wat ze denken en voelen.
    • door een open en niet-oordelende houding van de trainers en ouders.
       
  • Aardiger te zijn voor zichzelf en anderen: het begrip voor hun eigen standpunten of kwetsbaarheden en die van anderen neemt toe. Het afwijzen van gevoelens of standpunten neemt af. Door compassie en het oefenen in aardig zijn, merken kinderen hoe groot de waarde van mildheid is. Door zich bewust te worden van deze kwaliteit neemt pestgedrag af. En de acceptatie van verschillen neemt toe.
Leeftijd

Onze Mindfulnesslessen, -workshops en -cursussen zijn geschikt voor kinderen in de basisschool-leeftijd vanaf 6 jaar.

Afhankelijk van de leeftijd van het kind wordt de moeilijkheidsgraad van de lesstof en meditaties aangepast.

Belangstelling?

Op scholen in Maastricht biedt Mindthings cursussen aan via de Stichting KIX. Basisscholen kunnen de cursus via deze stichting boeken.

Natuurlijk kunt u ook zelf een les of cursus bij ons aanvragen.

Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Ouderbijeenkomst

Desgewenst kan er een info-avond voor ouders georganiseerd worden.

Trainers

Mindfulness voor kinderen wordt gegeven door Wilma Noteborn en Marielle Goossens.

Beiden zijn opgeleid volgens de methodes Aandacht werkt van Eline Snel en Mindfulness voor kinderen van David Dewulf.